Reitti 2014-2015

Kouvola-Moskova

Kouvolasta Moskovaan Tolstoilla, about 12h ja 92€. Neljän hengen hytissä. Hytti nro 6.



Moskova-Irkutsk

Moskvasta Irkutskiin junalla. 80h 40min. Karjavaunussa (platskartny) 5025 ruplaa eli siivun päälle 100€.


Irkutskista retkiä Baikalille


Irkutskista tehtiin kolmen yön reissu Listvyankaan. Noin 1h30min marsulutkalla (eli minibussilla) 97 ruplaa eli 2€.



Toinen reissu tehtiin Olkhon Islandille. Marsulutkalla noin 5h30min Baikalin rannalle, josta hovercraft (ilmatyynyalus) järven yli Olkhonin saarelle, josta vielä noin 1h30min marsulutkalla Khuzirin kylään (joka on saaren isoin kylä). Koko saarella asukkaita on 1500.


Irkutks-Ulan-Ude

Irkutskista Ulan-Udeen junalla. About 7h30min. Karjavaunussa ja 817 ruplaa eli about 16€. Aravtenkaa juna ei menny Baikalin yli, vaan junarata menee Baikalin etelärantaa pitkin.



Ulan-Ude-Ulaanbaatar

Ulan-Udesta Ulaanbaatariin bussilla. Bussi tuli yli puolet nopeemmaks sekä yli puolet halvemmaks. 11h 15min kokonaismatka-aika. Eli ei juuri mitään. Hintaa bussille tuli 26€.



Ulaanbaatar - Peking

Ulaanbaatarista Pekingiin mentiin junalla, 30h. Hintaa oli 76€ ja kupee-vaunussa eli meidän lisäks hytissä oli kaks muuta. Ja kaks muuta olivat tosi ihana mongolialainen pariskunta.



Peking - Dandong

Pekingistä Dandongiin matkasin yksin (Laura ja pojat jo Hong Kongissa) ja junalla. Junaanhan ei kivasti saanutkaan enää viikkoa etukäteen ostettuna makuuvaunupaikkaa, joten mulla oli ilo matkustaa yöjunalla 14h istumapaikalla 17€:n hintaan. Mainittakoon, että olisin enemmän, ku mielelläni maksanu kympin enemmän ja taittanu tän matkan horisontaalisessa asennossa.



Dandong - Pjongjang - Dandong


Dandongista Pjongjangiin junalla ja sama setti takasinpäin. Matka kesti noin 5 tuntia sivuunsa. Junalippu kuuluu matkapaketin hintaan.





Dandong - Shenzhen


Dandongista päätin lentää Shenzheniin, koska vähän alko olla fiilis, että nyt on junailtu hetkeen ihan riittävästi, plus hintaero ei ollu merkittävä, mut matka-aika ois ollu vuorokauden enemmän junaillen. Lentolippu makso 180€.




Shenzhen - Hong Kong

Tän välin suhasin taksilla ja bussilla. Makso yhteensä about 20€.






Hong Kong - Bali


Hong Kongissa tosiaan yhdistimme taas voimamme Jussin ja Roopen kanssa, ja sieltä kolmestaan lennettiin Balille. Lennot oli Singaporen kautta, kokonaismatka-aika oli about 12h. Lennot ostettiin jo joulukuussa, 142€.




Bali - Gili Trawangan


Balilta ostettiin yhdistelmälippu, joka sisäls minibussin Kutalta Padang Baihin, josta sitten lautalla Gili Trawanganille. Yhdistelmälippu oli 20€.







Gili Trawangan - Lombok - Gili Trawangan


Gileiltä Lombokissa käytiin kikkailemassa viikon verran niin, sinne mentiin ja palattiin paikallisveneellä, joka maksaa noin 1€/suunta. Taksit ja autokyydit on halpoja, skootterin vuokraamisesta puhumattakaan.

 
Gili Trawangan - Johor Bahru - Gili Trawangan

Gileiltä Lombokiin mun duunipaikan veneellä (joka oli meille tietty ilmanen), sieltä Senggigiin taksilla (alle 4€), josta sitten Lombokin lentokentälle myös taksilla. Taksi Senggigistä lentokentälle oli muistaakseni jotain vähän alle 20€/suunta. Meno-paluu-lennot Johor Bahruun oli muistaakseni piirua alle 60€. Ja sieltä sitten tosiaan samaa reittiä takasin saarelle.



Johor Bahru on siis aivan Singaporen rajalla.

Gili Trawangan - Intia - Gili Trawangan


Seuraava reissu olikin sitten Gileiltä kuukaudeksi Intiaan - ja takaisin. Menopaluu Gili T - Bali on 40€. Menopaluu-lippu Bali - Mumbai - Bali oli about 370€.


Reitti Intiassa.
Intiassa reitti meni näin: Mumbaista lento Delhiin (ehkä about 40€), Delhistä yöbussi Manaliin (about 12h suuntaansa ja hinta oli muistaakseni 800Rs sinne ja 900Rs takasin), Manalista yöbussi takas Delhiin, Delhistä lento Varanasiin, josta lento takasin Delhiin (Varanasin meno-paluulento tais olla jotain 80€:n luokkaa). Delhistä yöjuna (oliko 27h ja about 30€) Goalle ja lopulta Goalta lento Mumbaihin (about 30€).


Gili Trawangan - Singapore - Gili Trawangan

Gileiltä tein visarunin Singaporeen. Sinne kuljin Balin kautta, eli lensin Balilta Singaporeen ja takasin. Gili - Bali-väli veneellä tietty, ja se hinta on vakio 250 000IDR (eli noin 17€ sisältäen Balin päässä kuljetuksen hotellille/ lentokentälle). Lentolipun hinta oli jotain himpun alle 200€. Eli kallis oli.


 
Gili Trawangan - Bangkok

Gileiltä sitten Balin kautta Bangkokiin. Lentolippu oli 90€. Bangkokissa taksi lentokentältä Khaosan Roadille jotain 500 bahtin luokkaa, elikkäs noin 13€).



Bangkok - Don Det - Bangkok

Bangkokista sitten matkattiin Laosin puolelle Pakseen bussilla, josta sitten riksalla "kansainvälisestä" bussiterminaalista toiseen, josta sitten pienemmällä menopelillä Don Detille. Ja reilun viikon jälkeen sama reissu toiseen suuntaan. Mitään hintoja en mitenkään pysty enää muistaa. Mut paljoa ne ei ollu.



Bangkok - Gili Trawangan

Bangkokista sitten Riccardan kanssa lentäen Balille (110€), josta venekyydityksellä Gileille. Gileiltä sitten Riccardan kanssa käytiin Lombokissa, ja Riccardan loppuloma vietettiin Balilla: Padang Bai (jonne veneet Gileiltä tulee), Sanur, Ubud, Seminyak ja Uluwatu. Liikkumiset hoidettiin skootterilla, jonka vuokraus ja bensat per päivä oli noin 80 000IDR.



Gili Trawangan - Singapore - Gili Trawangan

Ja taas visarun Singaporeen samalla kaavalla: GT-Bali-Singapore-Bali-GT 110€ meno-paluu).


 
Gili Trawangan - Bali

Gileiltä sitten Balin lomalla ennen Suomen ekskursiota. Veneellä matka taasen taittui. Balilla saavuttiin Padang Baihin, josta shuttlebussilla (joka siis kuuluu venelipun hintaan) Kutalle. Kutalta sitten taksilla Cangguun. Canggusta yks päivä päiväretkellä Tanah Lotissa skoottereilla. Canggusta sitten vielä muutamaks päiväks Kutalle, matka kuljettiin taksilla. Kuta-Canggu-väli suuntaansa oli about 200 000IDR eli se jaettuna neljällä on 50 000IDR eli noin 3,5€/naama. Skootterivuokra oli 60 000IDR/ päivä/ skootteri. Ja bensoihin meni ehkä noin 15 000IDR/ päivä/ skootteri.


Bali - Helsinki

Balilta sitten lensin Amsterdamin kautta Helsinkiin. Menopaluu-lippu oli piirua vaikke 900€. Ja siitä jätin sitte viel sen paluun käyttämättä. Joskus vois ihminen käyttää harkintaa ja ostaa sen muutoskelposen lipun...


 
Helsinki - Haapsalu - Helsinki

Helsingistä käytiin päiväseltään Haapsalussa. Lautalla Tallinaan, josta autolla Haapsaluun ja päivän päätteksi sama päinvastasessa järjestyksessä.


 
Kikkailua Suomessa

Suomessa tuli pääasiassa kikkailtua Helsingissä. Mut käytyä tuli myös Turussa, Espoossa, Lahessa, Oulussa, Lohjalla, Kouvolassa, Sippolassa ja Haminassa.
 




Helsinki - Munchen - Helsinki

Helsingistä lensin Muncheniin Riccardan luo. Muncehinin lisäks oltiin Innsbruckissa sekä päiväretkellä käytiin Salzburgissa. Kaikki matkat taitettiin Riccardan autolla. Muncenista sitten lensin Oslon kautta takas Helsinkiin.




Helsinki - Jakarta 

Lopulta sitten oli aika karistaa Suomen pölyt jaloista ja tehdä paluumuutto Indonesiaan. Menolippu Jakartaan masko 357€. Ja se matka taittiin reittiä: Helsinki - Lontoo - Hong Kong - Jakarta. Eikä me edes Jakartaan jääty, vaan yö kikkailtiin lentokentällä, ja aamusta sitten matka jo jatkui...


Jakarta - Bali

Jakartasta sitte vielä parin tunnin lento Balille, 43€. Lopulta, kun oltiin Balilla, oltiin tehty matkaa piirun päälle 40 tuntia... Balin kentältä otettiin taksi Ubudiin, koska saatiin se tingattua 150 000IDR:n eli noin kymppiin.


 
Bali - Gili Trawangan - Lombok

Balilta taas (ja ties kuinka monennen kerran) veneellä Gileillä. Kun Gileiltä oli sitten lähtö, lähetiin mun duunipaikan veneen kyydillä Lombokiin, Teluk Naraan (arvatenki tää kyyti oli meille ilmanen). Teluk Narasta taksi Senggigiin oli noin 80 000IDR. Senggigistä sitten aamulla kentälle taksilla. Taksi oli noin 250 000IDR.

 
Lombok - Medan

Lombokista lennettiin Medaniin (Jakartan kautta). Lento oli 100€. Lombokista kaks tuntii Jakartaan, josta toiset kaks tuntii Medaniin.


 
Sumatra

Medanin Kentältä otettiin yksityisauto-kuljetus Bukit Lawangiin, 600 000IDR. Bukit Lawangista sitten Toballe mentiin turisti-autolla, 230 000IDR/naama. Tobalta takas oliki sit reippaasti kalliimpi (koska yöaika), 1,2 miljoonaa rupiaa. Ja lopulta sitten Bukit Lawangista Medanin kentälle autolla, se oli 600 000IDR.


 
Medan - Manila

Medanista sitten lensin Manilaan, 127€. Medanista ensin Singaporeen, lento oli reilun tunnin. Singaporessa sitten luvattoman monen tunnin vaihto, jonka jälkeen vielä Singaporesta Manilaan 3,5 tuntia. Manilassa John haki mut kentältä, ja lähtiessä Tablasiin John vei mut kentälle. Johnin himasta on noin 7 kilsaa kentälle, ja matka kestää käsittämättömän 45 minuuttia!
 

Manila - Tablas - Boracay

Manilasta sitten lensin Tablasiin (90€, tunnin lento). Tablasista Starr haki mut kentältä. Tablasista me mentiin veneellä Boracaylle. Vene oli 300P, sitten Boracayn päässä vene + kansallispuistomaksu(WTF?!) + terminaalimaksu oli yhteensä 200P. Jeepney-kyyti satamasta hotellille (Station2:lla) oli 50P.Matka kesti kaikkineen vähän reilut neljä tuntia.


Caticlanissa on Boracayn lentokenttä. Tugdanissa Starr asuu.

Boracay - Cebu

Boracausta sitten taas viereiselle saarelle, jossa Boracayn lentokenttä sijaistee. Kentälle tricyclellä, veneellä ja toisella tricyclellä. Kaikkinevenamaksuineen, terminaalimaksuineen ja tricycleineen matka maksonoin 160P. Lisäks lentokentällä piti maksaa 200P lentokenttämaksua (kyllä, todella raivostuttavaa, vaikka kyse ei suuresta summasta ookaan). Lento itsessään masko 30€.



Cebu - Malapascua - Cebu

Cebussa taksi kentältä hostelliin 180P, aamulla hostellista bussiterminaaliin 90P. Bussi saaren pohjoisosaan, Mayaan, 163P, laiva (yksityinen, koska julkiset ei enää kulkenu, grrr!) 1000P plus 30P boatylle (piskuinen vene, joka kuljetti veneeltä rantaan). Malapascuassa sitten 40P skootterikyyti resorttiin.

Takasinpäin sitten hiukan huokeammasti: ilmanen skobokyyti satamaan (resortti tarjosi ilmaisen kuljetuksen), 80P venematka Mayaan, 20P per boaty (molemmissa päissä oli kuljettava boatylla) ja 20P rinkankantomaksu(!!!). Mayasta 180P pikkubussi Cebu Cityyn, josta 65P taksi hostellille. Kokonaisuudessan matka kesti 8 tuntia Malapascuaan ja kuutisen tuntia takasin.

  

Cebu - Puerto Princesa

Cebusta sitten 190P taksi aamulla kentälle ja 30€ lento Cebusta Palawaniin. Lento kesti about tunnin.


Palawan

Puerto Princesasta pikkubussi El Nidoon kesti melkein kuutisen tuntia ja makso 500P. El Nidossa tricycle bussiasemalta hostellille 50P, kesti ehkä 5 minuuttia. El Nidosta sitten Port Bartoniin pikkubussilla, 800P ja kolmisen tuntia. Port Bartonista takasin sitten Puerto Princesaan 400P, matka-aika oli vajaat neljä tuntia.



Puerto Princesa - Manila

Puerto Princestasta sitte takasin Manilaan lentäen, vajaan 1,5 tuntia ja 30€. Manilassa taksi kentältä hostelliin 250P.
 

Manila - Kochi

Manilassa John vei mut kentälle (taas käsittämättömästi 7 kilsan matka otti yli 45 minuuttia!). Lento Kuala Lumpuriin (hiukan vajaa 4h), Kuala Lumpurissa reippaat 9h hengailua yön yli (kyllä, persettä oli, ei, en nukkunu) josta sitten vielä lento Kuala Lumpurista Kochiin (4h). Lennot makso Manilasta Kochiin 155€. Kochissa bussi kentältä Fort Kochiin, 80₹ eli reilun euron, 1h 45min.





Kochi - Vagator


Kochissa päivä meni Fort Kochissa, josta sitten riksa juna-asemalle, 250₹. Yöjunalla Goan Margaoon, vajaat 13h ja 471₹.

Margaonin juna-asemalta bussiasemalla sitten riksa, Margoan bussiasemlta bussi Panjimiin, josta bussi Mapusaan, josta bussi Anjunaan, josta moottoripyörätaksi Vagatoriin. Matka kesti kaikkineen vähän rapsakat 3 tuntia ja makso 225 eli 3,15€. Vaihtoehtosesti taksilla matka ois taittunu puolessatoista tunnissa, mut hintaan 20€. Välillä markan on syytä olla tarkka...



















Ei kommentteja:

Lähetä kommentti